måndag 30 augusti 2010

Tradingguiden

Jag har haft nöjet att läsa Tradingguiden av Jonas Bernhardsson. En bok som har några år på nacken men ännu aktuell (förutom hänvisningar till diverse gamla börslistor). Underrubriken är ”allt du behöver veta om finansmarknaden” och det känns som om boken faktiskt lever upp till det. Den berör flera olika områden och givetvis är det inte möjligt att gå direkt djup inom något område, men ger en bra överblick. Historia över olika bubblor och finanskriser, företagsekonomi, nationalekonomi, olika värdepapper, fundamental och teknisk analys mm.
Ett av de mer intressanta kapitel berör ”tradingpsykologi” vilket jag läste med stor behållning. Att lära sig ta förluster och att vara objektiv är något jag kommer ta med mig in i framtida affärer. Här tror jag att jag har mycket att lära.

Trots att boken var på mer än 400 sidor så tog den slut väldigt fort. Den var till och med riktigt svår att lägga ifrån sig.

Jag kan rekommendera denna bok till den som vill lära sig mer om finansvärden i stort.

Se denna sida för övriga böcker som jag har skrivit om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails